Vedtægter
Vedtægter for Køge Amatørscene
§ 1: NAVN OG HJEMSTED
Stk 1:
Foreningens navn er Køge Amatørscene.
Stk 2:
Den er stiftet d. 24. februar 1939, og er medlem af DATS – Landsforening for Dramatisk Virksomhed
Stk 3:
Scenen er hjemmehørende i Køge Kommune.
§ 2: FORMÅL
Foreningens formål er at fremme interessen for dramatiske værker, bl.a. ved opførelse af et antal af
disse i den for foreningens højst opnåelige kvalitet, samt at fremme interessen for dramatisk aktivitet
i almindelighed.
§ 3: MEDLEMSFORHOLD
Stk 1:
Som medlem kan optages alle, der aktivt vil virke for scenens formål.
Stk. 2:
Et medlem, som ikke respekterer nærværende vedtægter eller beslutninger vedtaget af
generalforsamlingen kan, af bestyrelsen, ekskluderes af foreningen.
En eksklusion skal godkendes af den nærmest følgende generalforsamling.
Stk. 3:
Medlemmer under 16 år er ikke stemmeberettigede ved generalforsamling.
Stk. 4:
Medlemmer er berettigede til gratis at overvære åbne forestillinger opført af Køge Amatørscene på
Køge Scenen.
§ 4: REGNSKABET
Stk. 1:
Regnskabsåret følger kalenderåret.
Kassereren indfører alle foreningens indtægter og udgifter i regnskabet. Der skal foreligge bilag for
alle ind- og udbetalinger. Kontingentet opkræves helårligt for en sæson, som går fra september til
august. Formanden og kassereren har fuldmagt til foreningens bankkonti hver for sig.
Det er formanden og kassereren i forening, der tegner foreningen: Køge Amatørscene.
Stk. 2:
Bestyrelsen kan give prokura til et medlem for beløb op til kr. 5000.- til varetagelse af foreningens
almindelige drift. Hertil udstedes et købekort til en separat konto.
§ 5: GENERALFORSAMLINGEN
Stk. 1:
Scenens øverste myndighed er generalforsamlingen.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af marts måned.
Indkaldelse til generalforsamling sker skriftligt senest 14 dage før generalforsamlingen afholdes.
Stk. 2:
Dagsorden skal mindst omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent og referent
2. Valg af 2 stemmetællere
3. Beretning
4. Regnskab
5. Indkomne forslag
6. Fastsættelse af kontingent
7. Valg af formand og kasserer (formand lige år kasserer ulige år)
8. Godkendelse af BJU – repræsentant (kun lige år) (skal være indstillet af BJU-lederne)
9. Valg af 1-2 bestyrelsesmedlemmer (Vælges for 2. år)
10. Valg af 2 bestyrelsessuppleanter (Vælges for 1. år)
11. Valg af 2 bilagskontrollanter (Vælges for 1. år)
12. Valg af 2 bilagskontrollantsuppleanter (Vælges for 1. år)
13. Eventuelt
Stk. 3:
Personvalg foregår ved almindeligt flertal. (Dog kan der hvis blot én tilstedeværende kræver det,
stemmes skriftligt)
Alle beslutninger på generalforsamlingen træffes ved almindeligt flertal.
Kun fremmødte medlemmer har stemmeret. (Ved skriftlig fuldmagt givet til en fremmødt person, kan
dennes stemmes medregnes).
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, må være formanden i hænde senest 3 dage før
mødets afholdelse.
Valgbart er ethvert medlem, der er 16 år eller derover, samt medlemmer, der skriftligt har
tilkendegivet, at de modtager valg.
Stk. 4:
Skulle et medlem af bestyrelsen træde ud før tid, vil vedkommende der overtager posten ved
næstkommende valg, kun overtage posten for den resterende periode, således at valgperioderne
stadig forbliver synkroniseret i bestyrelsen.
Stk. 5:
Regnskab kan rekvireres hos kassereren ligeledes 14 dage inden generalforsamlingens afholdelse.
Stk. 6:
Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når et flertal af bestyrelsen eller mindst 1/3 af
stemmeberettigede medlemmer indgiver en motiveret, skriftlig begæring herom. Den skriftlige
indkaldelse til den ekstraordinære generalforsamling skal indeholde omtalte motivering og
fremsendes med ordinært varsel og senest 14 dage efter begæringens indgivelse.
§ 6: BESTYRELSEN
Stk. 1:
Scenen ledes af 1 formand, 1 kasserer, 1 BJU-repræsentant samt 2-4 bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med en næstformand, og en sekretær.
Sekretæren fører referat af alle bestyrelsesmøder, som godkendes og underskrives af alle
bestyrelsesmedlemmer ved næstkommende bestyrelsesmøde. Referatet gemmes på teatret og alle
medlemmer kan modtage en kopi, hvis de anmoder derom
Bestyrelsesmøder indkaldes med mindst 5 dages varsel og afholdes, når formanden eller et flertal af
bestyrelsen foreslår det, og der føres referat over forhandlingerne. I øvrigt tager bestyrelsen
bestemmelse til, hvad der skal ske indenfor foreningen, og den træffer alle dispositioner indadtil og
udadtil med de undtagelser, lovene indeholder.
Afstemninger i bestyrelsen afgøres ved simpelt flertal. Hvis stemmerne står lige, er formandens
stemme afgørende. Bestyrelsesmøder er kun beslutningsdygtige når mindst 4 medlemmer er mødt.
Stk. 2:
Bestyrelsen kan blandt medlemmerne nedsætte udvalg (koordinatorer) til udførelse af bestemte
hverv. Alle udvalgsbeslutninger skal godkendes af bestyrelsen.
§ 7. HÆFTELSE
Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den af foreningen til enhver tid tilhørende formue.
Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelse nogen personlig hæftelse.
§ 8: REPERTOIRE
Ansvaret for valg af repertoire varetages af bestyrelsen i samråd med instruktørerne og skal så vidt
muligt været drøftet på et medlems/repertoiremøde som afholdes 2 gange om året
Ved opførelsen af dramatiske værker påhviler det instruktøren at sammensætte rollelisten samt at
udpege andre deltagere i produktionen. Dette foreligges bestyrelsen til godkendelse.
§ 9: BJU
Det pålægger bestyrelsen at indhente børneattest på alle som arbejder med BJU holdene, samt den
samlede bestyrelse.
BJU skal hvert lige år udpege 1 person (over 16 år) som skal repræsentere afdelingen, vedkommende
skal herefter godkendes af generalforsamlingen.
§ 10: VEDTÆGTSÆNDRING OG OPLØSNING.
Stk. 1:
Vedtægtsændringer kan kun foretages på generalforsamling og kræver 2/3 flertal af fremmødte
medlemmer.
Stk. 2:
Opløsning af foreningen kan kun finde sted, når det er vedtaget med 2/3 flertal af fremmødte
medlemmer af 2 på hinanden følgende generalforsamlinger, der afholdes med mindst 14 dages
mellemrum.
Stk. 3:
Såfremt foreningen opløses, er bestyrelsen berettiget til at realisere materiale til dækning af
eventuelle kautions forpligtelser, hvorefter resten af foreningens formue overdrages til
ungdomsarbejdet i Køge Kommune.
§ 11
Lovsamlingen i sin nuværende form er godkendt og vedtaget på den ekstraordinære
generalforsamling d. 10. maj 2019 og revideret på generalforsamlingen d 6. august 2021.
Ændringer vedtaget på generalforsamlingen 19. marts 2024.